Czy masło orzechowe jest naprawdę tak zdrowe i bogate w białko, jak myślisz?

/

Znalezienie potrawy tak wszechstronnej jak masło orzechowe byłoby trudne: posmaruj je burgerami, wrzuć między dwie kromki chleba lub łyżką prosto ze słoika. Niezależnie od tego, czy służy jako przekąska, która pomoże Ci przetrwać resztę jazdy, czy też cierpliwie czeka, aż zjesz, gdy wrócisz do domu wygłodniały, masło orzechowe prawdopodobnie znalazło się na Twojej liście dań, które musisz teraz zjeść.

Nie ma wątpliwości, że smakuje wyśmienicie, ale są szanse, że słyszałeś też, że mówił o swoim białku. To wszystko prawdopodobnie sprawiło, że zastanawiałeś się: czy twoja ulubiona przekąska, którą możesz zabrać ze sobą, jest dla ciebie naprawdę dobra? A czy masło orzechowe jest tak bogate w białko, jak myślisz?

Aby pomóc nam to przełamać, rozmawialiśmy z Molly Kimball, RD, dietetykiem sportowym z Ochsner Fitness Center w Nowym Orleanie.

Twierdzenie:

Masło orzechowe jest dobrym źródłem białka, a jego zdrowe dla serca jednonienasycone tłuszcze sprawiają, że jest to inteligentny dodatek do większości posiłków – oprócz tego, że służy jako smaczne paliwo przed lub w trakcie podróży.

Dowody:

Jedna porcja – lub dwie (niesolone) łyżki stołowe – popularnego masła orzechowego zawiera:

  • 191 kalorii
  • 7 gramów białka
  • 7 gramów węglowodanów
  • 16 gramów tłuszczu (13 gramów jednonienasyconych tłuszczów, 3 gramy tłuszczów nasyconych)
  • 1,6 gramów błonnika
  • 3,4 grama cukru

Węglowodany są głównym źródłem paliwa dla Twojego organizmu – glukoza zawarta w węglowodanach zamienia się w glikogen, który dostarcza mięśniom energii, umożliwiając Ci cięższą i dłuższą jazdę. Białko jest ważne dla budowy i utrzymania mięśni, a tłuszcze jednonienasycone mogą pomóc zmniejszyć ryzyko chorób serca, a nawet pomóc w utracie wagi. (W rzeczywistości poprzednie badania wykazały, że dieta bogata w zdrowy tłuszcz może faktycznie pomóc schudnąć i zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia).

Masło orzechowe zawiera również minerały, które są niezbędne dla rowerzystów, takie jak wapń, magnez, fosfor i potas. . Wapń pomaga utrzymać mocne kości i mięśnie, zarówno magnez, jak i fosfor pomagają skurczyć się mięśniom, a także pomagają przekształcić spożywany pokarm w energię, która napędza przejażdżki, a potas pomaga regulować płyny, sygnały nerwowe i skurcze mięśni.

Werdykt:

Chociaż jest jasne, że masło orzechowe ma wiele wartości odżywczych, „istnieje błędne przekonanie, że jest bogate w białko” – mówi Kimball. W rzeczywistości zawiera znacznie więcej tłuszczów przyjaznych dla organizmu niż białka i węglowodany.

Aby żywność została uznana za bogatą w białko, powinna zawierać co najmniej 15 gramów białka. Jeśli więc chcesz używać masła orzechowego jako dobrego źródła białka, musisz podwoić porcję do czterech łyżek stołowych. Biorąc to pod uwagę, dwie porcje dodałyby prawie 400 kalorii – co według Kimballa niekoniecznie zawsze jest złe.

„Musisz spojrzeć na to, ile zyskujesz za swoją złotówkę” – mówi. „Niektórzy ludzie mogą zużywać dodatkowe kalorie w swojej diecie, ale inni mogą ich nie chcieć. Wszystko zależy od twoich celów ”.

Mimo to, gdy zastanawiasz się, jak włączyć masło orzechowe do swojego planu żywieniowego, prawdopodobnie najlepiej będzie, aby wypełniło ono rolę zdrowego dla serca tłuszczu, a nie źródła białka. Jasne, masło orzechowe da ci trochę białka, ale to mniejszość jego składników odżywczych. Jeśli szukasz prostego źródła białka, lepiej wybierz takie opcje, jak białko jaja lub jogurt grecki, które zawierają znacznie więcej białka niż jakikolwiek inny makroskładnik odżywczy.

Weź na przykład białko o wartości 100 kalorii (siedem dużych białek): zawierają 25 gramów białka, 0 gramów tłuszczu i 2 gramy węglowodanów. Jedna łyżka masła orzechowego – która zapewnia 96 kalorii – dostarcza zaledwie 3,5 grama białka, 8 gramów tłuszczu i 3,5 grama węglowodanów.

Ale to, że masło orzechowe nie jest źródłem białka, o którym mogłeś pomyśleć, nie oznacza, że ​​powinieneś go pominąć. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie.

„Masło orzechowe to jedna z moich ulubionych przekąsek dla rowerzystów” – mówi. „Jest tylko tyle żeli, które chcesz zjeść, więc zjedzenie czegoś takiego jak zakręcone masło orzechowe to miła odmiana”.

/

Justin’s Classic Peanut Butter KUP TERAZ

Połączenie wysokiej zawartości tłuszczu z dużą ilością białka, węglowodanów i błonnika sprawia, że ​​masło orzechowe jest wyjątkowo sycące i pomaga na chwilę powstrzymać głód – idealne na długą przejażdżkę.

Tylko upewnij się, że wybierasz naturalne marki masła orzechowego, które zawierają minimalne składniki (najlepiej orzeszki ziemne i sól) i nie zawierają dodatku cukru – ostrzega Kimball.

Profesjonalna wskazówka? Ponieważ masło orzechowe ma stosunkowo niską zawartość sodu – zwłaszcza, że ​​niektóre naturalne rodzaje nie zawierają dodatku soli – według Kimball’a może być konieczne dodanie do niego soli, jeśli jesz samo jako źródło paliwa. Spożywanie złożonego masła orzechowego, jak sugeruje Kimball, byłoby bardziej zbilansowaną opcją, ponieważ chleb zapewni Ci potrzebny sód.

Podsumowanie? Chociaż nie jest to pozycja obowiązkowa w Twojej diecie – istnieje wiele innych sposobów na uzyskanie dziennej dawki zdrowych dla serca tłuszczów – masło orzechowe jest wygodne, przenośne i smaczne. O co więcej można prosić, tak naprawdę?


Danielle Zickl Redaktor ds. Zdrowia i fitness Danielle specjalizuje się w interpretacji i raportowaniu najnowszych badań zdrowotnych, a także pisze i redaguje szczegółowe artykuły dotyczące kondycji, treningu i odżywiania.

Dodaj komentarz